Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Vizsgaöltözet és annak hiánya

Nálatok is ki kell öltözni fekete-fehérbe a (nyelv)vizsgára? Nem? Utálnátok? El kell, hogy szomorítsalak titeket: nekem nyolc, miben akarnak minket vizsgáztatni. Ami nem nyolc, az a veszélyes precedens, amit a következmények hiánya teremt.


Kezdetnek szeretnék egy bekezdést szánni azokra a hangokra, akik szerint „a vizsgán majomszerelésben voltunk”, meg hogy „jesszus, valaki nagyon bekattant a tanároknál”. Hogy őszinte legyek, engem nem aggaszt túlzottan a kérdés, hogy miben vizsgázunk: ha fekete-fehér cuccban kell, nekem az is megfelel. Mindemellett helyt kell adnom azoknak a hangoknak is, akik szerint teljesen értelmetlen az egész, idejétmúlt és sehol sincs rá szükség. Megismételném: én magasról leszarom, van-e dress code a vizsgáimra (például a felsőfokú angolnyelvvizsgámon senki sem volt kiöltözve, asszem én voltam az egyetlen ingben; az is piros volt egyébként), mindemellett sokan nem. Érdemes lenne feléjük ismételten kommunikálni, miért látják a tanárok a fekete-fehérben vizsgázás jelentőségét.

Illetve várjunk csak, a probléma szokás szerint egy réteggel mélyebbre rohadt már. A tanárok e-mailben közölték a szülőkkel egy héttel előre, hogy übereleganto módon kell megjelenni. Jelezték, hogy ennek hiányában nem lehet vizsgázni. Illetve, hogy volt is már rá példa, hogy valaki öltözékének nem eléggé elegáns volta miatt nem vizsgázhatott. Elképzeléseik ebben a tekintetben olyannyira konkrétak voltak, hogy még a fekete felső-fekete nadrág kombinációt sem tartották elfogadhatónak, sőt a nyakkendő és/vagy zakó hiánya alulról verdeste az elfogadható elegancia szintjét.

Mint már fentebb megírtam, a tanárok beszámolója szerint már előfordult, hogy volt valaki, aki nem volt megfelelő öltözékben, ezért nem vizsgázhatott. A továbbiakban én természetesen saját tapasztalataimról számolok be a szerdai nyelvvizsgánkról, s nem állítom, hogy ez az állítás téves vagy hamis lenne. Az biztos, hogy nálunk nem ez történt.

Nyilvánvalóan a kényszer és a megfelelő öltözék hiánya vezetett arra pár embert, hogy végül nem a megállapított öltözékben érkezett vizsgázni. Én is csak kora reggel szereztem egy fehér inget, miután a régi megmagyarázhatatlan módon eltűnt – másnak talán nem volt módja ilyen utolsó pillanatos módosításokra. Szóval, ne kerülgessük a forró kását, voltak, akik farmerban jöttek vizsgázni – természetesen igyekeztek enyhíteni a problémát: sötét farmer vagy nyakkendő segítségével. Levizsgáztak ők is.

Tökéletesen megértem, mi zajlik itt le: a tanárok szeretnék, ha minél többen elegáns öltözékben érkeznének, ezért kilátásba helyeznek egy aránylag komoly büntetést. A dolognak annyira nagy jelentősége persze nincs, hogy vasvillával kergessék és máglyára vessék azokat, akik nem tudnak eleget tenni a dolognak. Mindamellett, hogy most nem kezdek el azon filozofálni, hogy az elképzelés maga jogos vagy helyes-e, meg kell, hogy mondjam: rendkívül szívom a fogamat.

Megértem a tanárok logikáját, de szerintem nagyon veszélyes precedenst teremtenek, teremthetnek ezzel. Valamit, amit annyira fontosnak vélnek, hogy levélben megírnak a szülőknek, s komoly retorziót helyeznek kilátásba, egyszerűen elintéznek egy legyintéssel. Lehet amellett érvelni, hogy a konkrét eset, s a konkrét kérés annyira nem volt jelentős (ill. egyszerűen hülyeség, ahogy mások mondanák), de ez nem változtat a helyzeten: a példa azt mutatja, hogy még az ilyen komolysággal és szigorúsággal kihirdetett szabály is ellinkeskedhető. S a kérdés adott: mi lesz akkor, ha egy „jelentős” szabályt ugyanígy kihirdetnek, s ugyanígy komoly retorziókat hoznak kilátásba?

A gyerekek azt fogják hinni, hogy a szabály leszarható?

S ami a még nagyobb kérdés: ’akkor’ lesznek már következmények?

A szomorú az, hogy a kérdésre már van válasz. Fentebb azt írtam: precedenst teremthetnek ezzel. Ez egy költői fordulat volt: rég túlvagyunk már azon, hogy ez jelentene precedenst. Talán a legeklatánsabb és legcsúnyább példa erre a folyamatra az, amit annak idején tételesen megírtam.

0 Tovább

30%-os doga 3 nap után?!

Az idei év, mint már párszor kifejtettem, az ún. nyelvi év. Rendkívül intenzíven, napi 3-4 órában tanuljuk a nyelvet, mindezt megtámogatva egy ökörnek is elegendő adag házifeladattal. Nyilvánvalóan mindig vannak olyanok, akik magasról szarnak az egészre. Mit gondoltok, ők milyen eredményt értek a három tanítási nap után írt dolgozaton?


Nem tudom, hogy van vele az olvasóközönségem, de én már azt is megdöbbentőnek tartom, hogy az érettségin 20 százaléktól át lehet menni. Ennyi erővel felesleges kötelezővé tenni. Legyen súlya! Én 70 százalék alatt mindenkit visszalökdösnék az iskolapadba. A másik, ami kiakasztott, az a nyelvvizsga volt. Múlt szombaton abszolváltam (legalábbis remélem) a C1 szintű, alias felsőfokú nyelvvizsgát. 60%-tól megvan. Ez komoly. Egy gyenge hármas dolgozatnak megfelelő teljesítménnyel bizonyítottad, hogy rendelkezel az adott szint tudásanyagával. Én 80 százaléktól indítanám, de ez is csak én vagyok.

Igen ám, de még ebben a könnyített világban is akadnak olyanok, akik bizonyítják, hogy nincs az az alacsony léc, amin ne lehetne átesni. Kedves olvasóim, szerintetek mi az az eredmény, amit három nap anyagából (bár ne feledjük, ez tizenkét óra!) kihoznátok?

Nos, az egyik kolleginám állítása szerint napi egy-két óra tanulással és órai figyelemmel (előbbi állítását bizonyos részletek miatt nem áll szándékomban megkérdőjelezni) képes volt egy 30%-os dolgozatcsoda megalkotására.

Néhány harmadikai dolgozat százalékos eredményei: 30%, 47%, 64%. Ebből a három százalékértékből nyilvánvalóan nem fog a mélyen tisztelt olvasóközönség komolyabb következtetéseket levonni. Kérem őket, a következő gondolatok alapján már vonjanak: a nyelvtanárok döbbent panaszai, a tény, hogy ezek csak a harmadikai dolgozatok (ötödikeiből vannak rondábbak) és, hogy nincs hozzáférésem az évfolyam dolgozateredményeihez, ezek csupán innen-onnan összepotyogtatott számadatok (ezúton jegyezném meg, hogy az internetes naplóban talán nem ártana mindenkinek átváltoztatnia a jelszavát a mindenki által ismert alapjelszóról – hallottam már erről-arról onnan; és ha olyanom lett volna, onnan is szerválhattam volna statisztikai adatokat).

Lényeg a lényeg, kivételesen nem az iskolát hibáztatom. A benne tanuló link alakokat. Három nap anyagából 30%-ot írni úgy, hogy órákon át tanulsz otthon? Vagy orvosi eset vagy, vagy szarsz az egészre. Az egy dolog, hogy nyilvánvalóan a szüleid tárcája miatt vagy itt – s ez az egyetlen dolog az egészben, amiért az AKG kap ejnyebejnyét. De mint annyian mondták (s többször említhettem volna én is), ez egy jó iskola. Használd ki, hogy itt vagy.

Cigizz máskor.

(a bejegyzés szeptemberi)

0 Tovább

Alternativity

blogavatar

Az iskolákról, az iskolámról, a meg nem beszélt problémákról. Írja: egy AKG-s diák.

Legfrissebb bejegyzések

Utolsó kommentek