Nyitás: Az első óra kezdete előtt negyed órával összegyűlik az évfolyam és a tanárok aktualitásokat közölnek/tájékoztatnak/érdekességekről előadást tartanak (vagy legalábbis próbálnak)/vicceket mesélnek… mikor mit. Elvileg kötelező, gyakorlatilag az évfolyamunkon a cirka hetven gyerekből jó, ha 20-30 ott van. Szintén csak elvileg, de ha kellő mennyiségű „hiányzás” összegyűlik, a diák egy igazolatlan órát kap, a későket és hiányzókat jegyző füzetet azonban szerintem három éve nem láttam. Itt írtam róla.

Kisiskola: Az évfolyam saját tere az iskola épületében, ahol más évfolyam tanulói csak elvétve tartózkodnak. Egy kis saját közeg.

Közös tér: A közös tér a kisiskola egyik része, ami, nos, a közös tér. Hogy mondjam, egy terem(szerűség), ahol csak padok vannak, növények meg ablakok, a folyosóról ajtó nélkül nyílik. Gyakorlati jelentősége nulla volt és mindenki a kupactermekben tartózkodik ott a szünetekben addig, amíg nem vásároltak két asztalt (lásd itt).

Patrónus: "Itt minden gyereknek van egy patrónusa, egy olyan felnőtt, aki végigkíséri az életét, és a tanárok munkájának fele ebből áll..." - Horn György (a blogon itt olvasható írásom a a patrónusi rendszerről)

Kupac: Két csibéből összeálló osztályközösség, ami kap egy nevet és egy kijelölt termet is. Voltaképp /a, /b és /c, csak aranyoskásabb. Ezekben a csoportban tanuljuk az epochális tárgyakat.

Kupacterem: A kupacok osztályterme (nahát).

Nyitótábor: Tanévkezdet illetve itt az iskolába járás előtti augusztusi összerázó tábor.

Csibe (közösség): A pedagógiai programban „fészekalj” néven szerepel, a patrónushoz tartozó 8-12 diák közössége.

Csibe (diák): Aki nekem a patrónusom, annak vagyok én a csibéje.

Csibe (tanóra): Szerda délutánonkénti másfél órás foglalkozás, amit a patrónus és csibéje azzal tölt, amit akar. Kicsit sarkosítva osztályfőnöki órának is tudnám nevezni.

Negyvenperces óra: Ének, angol, informatika, tesi - később együttéléstan és közgáz. Minden, ami nem epochális.

Epochális rendszer: Adott a négy nagy tantárgy: a matematika, a történelem, az irodalom+nyelvtan (ráaggatva a rajz) és a termtud. Ezeket hetediktől tizedikig írd és mondd nyolcvanperces órákban vesszük három hetes periódusokban, melyben egy nagy témát járunk körbe. Tantárgyanként öt epocha van egy évben. Napi két nyolcvanperces óra van.  Vagy matek- és történelemepochák, vagy termtud- és irodalomepochák futnak egy sávban.

Epocha (három hetes): Egy három hetes periódus, ahol az adott tárgy egy nagyobb témáját (legyen az valódi egység vagy erőltetett valami) járjuk körbe. Önálló egységként kezelhető és kezelendő, mindegyik végén a számonkérésekből és egyebekből kapunk egy százalékos értéket. A tantárgyanként öt darab százalékos eredmény átlagából kapjuk meg év végi eredményünket az adott tárgyból.

Epocha (óra): A fentiek részét képező nyolcvanperces foglalkozás.

Részteszt: A három hetes epocha során egy vagy két kicsi és egy nagy dolgozatot írnak a gyerekek (alapesetben), a két kis dolgozat neve részteszt, a nagyé epochazáró.

Epochazáró: A három hetes epocha végén írt nagydolgozat, voltaképp egy témazáró.

Együttéléstan: Más iskolákban társadalomismeret néven fut, de az AKG-ban a töriórát hívják hivatalosan „társadalomismeret”-nek, így ez ezt a nevet kapta.

Angol csoportok: AKG-s tanulmányaink megkezdése előtt valamivel mindenki írt egy szintfelmérőt, ami alapján öt különböző erősségű csoportba osztották be a gyerekeket angoltudásuk szerint. A mi évfolyamunkból később létrejött egy hatodik csoport is. Az angol csoportok szerint csoportosulnak a gyerekek a negyvenperces órákon, az angolórákon mindenki a saját csoportjában, testnevelés-, ének-, később informatika- és együttéléstan-órákon több angol csoport összevonva.

GO: A tizedik osztályos közgazdaságtan-oktatás egyik formája, a „Gazdálkodj okosan” rövidítése. Heti egy duplaóra, relatíve hétköznapi órák. Lásd itt.

YE: Lásd itt (hivatalos oldal) vagy itt (Wikipedia). Én itt említem meg.

Kiskönyv: Voltaképp egy iskolai határidőnapló az órarenddel, kötelező olvasmányokkal, értékelési ponthatárokkal, tanmenettel stb.).

Termtud: Az AKG ömlesztve tanítja a négy természettudományos tárgyat, ez egy epochális tárgy, a neve „termtud”. Hamarosan lesz róla poszt.